Hvad kan I bruge en arbejdsmiljøhåndbog til?

Med systematisk anvendelse af Arbejdsmiljøhåndbogen kan I som virksomhed

  • skabe overblik over arbejdsmiljøet og de ressourcer, der anvendes i jeres arbejdsmiljøarbejde 
  • sikre systematik i arbejdsmiljøarbejdet, hvilket minimerer ressourcespild og udnytter arbejdskraften bedre
  • skabe dialog om arbejdsmiljøet og sikre aktivitet og udvikling i arbejdsmiljø- og APV-arbejdet
  •  nyde holde jer ajour med lovgivningen - og sikre, at I overholder reglerne!
  • kommunikere værdier om arbejdsmiljø med henblik på at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft
  • dokumentere overfor eksterne kunder, investorer, myndigheder og andre, at I har styr på arbejdsmiljøet

 

Hvad indeholder en arbejdsmiljøhåndbog?

Arbejdsmiljøhåndbogen indeholder følgende:

  • Arbejdsmiljøpolitik
  • Arbejdspladsvurdering (APV)
  • Arbejdsmiljøorganisation, referater m.m.
  • Arbejdsulykker
  • Uddannelse og instruktion
  • Brugsanvisninger på maskiner m.m.
  • Lovpligtige eftersyn
  • Arbejdspladsbrugsanvisninger
  • Psykisk arbejdsmiljø, trivsel
  • Sygefravær
  • Sundhedsfremme, herunder rygepolitik m.m.
  • Det rummelige arbejdsmarked
  • Link til ArbejdsmiljøCentret - din autoriserede arbejdsmiljørådgiver
  • Diverse informationer, link til Arbejdsmiljøvejvisere